Svenska
Mest sålda
-
Title:
Boken Om Bildjournalen -sveriges Största Ungdomstidning 1954-1969
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Boken Om Bildjournalen -sveriges Största Ungdomstidning 1954-1969 [Bok / Inbunden]
Boken Om Bildjournalen -sveriges Största Ungdomstidning 1954-1969 Bok
Boken Om Bildjournalen -sveriges Största Ungdomstidning 1954-1969 [Bok / Inbunden]
-
Title:
Tala Om Bilder! - Tekniskt Och Kommunikativt Om 49 Bilder
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Fotografisk teknik och kommunikation tycks leva i skilda världar. Fotografiet får märkligt nog ofta sin tekniska gestaltning utan kommunikativa överväganden. Samtidigt utnyttjar inte kommunikatörer digital bildbehandling till fullo och går därmed miste om möjligheten till förstärkta bilder och buds...
Tala Om Bilder! - Tekniskt Och Kommunikativt Om 49 Bilder Bok
Fotografisk teknik och kommunikation tycks leva i skilda världar. Fotografiet får märkligt nog ofta sin tekniska gestaltning utan kommunikativa överväganden. Samtidigt utnyttjar inte kommunikatörer digital bildbehandling till fullo och går därmed miste om möjligheten till förstärkta bilder och budskap. Tala om bilder!, den första i sitt slag, för bildteknikern och bildkommunikatören samman. Boken bygger på 49 samtal kring 49 fotografier, nyhets- och reklambilder såväl som dokumentära bilder, utifrån teknik och kommunikation. Tonen är ledig och personlig, och här förmedlas mycket kunskap, många insikter, för att inte tala om alla tips och råd. I bokens senare del finns ett lexikon med beskrivningar och förklaringar till teorier, begrepp samt arbetssätt. Boken vänder sig till fotografer, amatörer, bildälskare och medieintresserade alla som vill öka möjligheten att nå fram med sina fotografier, tekniskt och kommunikativt. De spännande och medryckande bildsamtalen har förts mellan Bo Bergström och Stefan Ohlsson. Bo Bergström är creative director och har arbetat på ett flertal reklambyråer. Han föreläser om visuell kommunikation och bildkommunikation på universitet, högskolor, reklam- och designskolor samt inom näringslivet. Han är dessutom författare till ett tiotal fackböcker, varav en finns utgiven på åtta språk. Stefan Ohlsson är fotograf och utbildar i digital bildbehandling i en mängd olika sammanhang. Han producerar även fotografiska utställningar för många av landets mest namnkunniga fotografer, skriver om fotografisk teknik i ett flertal tidskrifter och har författat flera böcker om fotografisk teknik.
-
Title:
Ett Medialt Museum - Lärandets Estetik I Svensk Television 1956-1969
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Svensk television ställdes från början 1956 i allmänhetens tjänst med rötterna i en folkbildningstradition. Men en viktig faktor var också att producenterna bakom programmen var enskilda individer, ofta med akademisk utbildning och kulturhistoriskt engagemang. Resultatet av detta var en omfattande ...
Ett Medialt Museum - Lärandets Estetik I Svensk Television 1956-1969 Bok
<p>Svensk television ställdes från början 1956 i allmänhetens tjänst med rötterna i en folkbildningstradition. Men en viktig faktor var också att producenterna bakom programmen var enskilda individer, ofta med akademisk utbildning och kulturhistoriskt engagemang. Resultatet av detta var en omfattande mängd program med en självständig och varierad estetik, utan tydlig avsikt att företräda ett klassiskt bildningsideal. Avhandlingen lyfter fram detta idag bortglömda material med stor tematisk spännvidd som visades mellan 1956 och 1969. Programmen förvaltar genom sitt innehåll ett kulturarv i form av muntlig och visuell tradition, hantverkskunskap, berättelse och lek. Med utgångspunkt i André Malraux idé om ett imaginärt museum har författaren konstruerat tankemodellen <i>Ett medialt museum</i>, verksamt både i sin egen samtid och för en eftervärld, och samtidigt en modell över lärandeprocessers estetiska implikationer. </p><p>Petra Werner har en bakgrund som filmvetare, musiker och musikterapeut och är verksam som bildkonstnär. Ett medialt museum är hennes doktorsavhandling i estetik.</p>
-
Title:
Stick, Iväg Jack! - Historien Om Radio Nord En Älskad Och Oönskad Station Och Om Ett Annat Sverige
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Det här är den rafflande historien om Jack S. Kotschack, Radio Nord och ett mycket annorlunda Sverige berättad av hans son, journalisten Jan Kotschack. Boken är rikligt illustrerad med många tidigare opublicerade bilder. I denna första upplaga av boken medföljer en Bonus DVD som innehåller en unik ...
Stick, Iväg Jack! - Historien Om Radio Nord En Älskad Och Oönskad Station Och Om Ett Annat Sverige Bok
Det här är den rafflande historien om Jack S. Kotschack, Radio Nord och ett mycket annorlunda Sverige berättad av hans son, journalisten Jan Kotschack. Boken är rikligt illustrerad med många tidigare opublicerade bilder. I denna första upplaga av boken medföljer en Bonus DVD som innehåller en unik dokumentärfilm om Radio Nord, kallad "Låten från båten", som visades som förfilm på biograferna under hösten 1961.
-
Title:
Reklam - Strategiskt Och Kreativt
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Om reklam, aktörerna, marknadsplanerna och reklamsamarbetet. Om idén och budskapet. Om bilden, texten och designen. Om samspelet, effekten, etiken. I sin nya bok skriver Bo Bergström om hatkärlek, lockelse, reklamtrötthet, varumärken, positioneringar, presentationer, mål, målgrupper, bildanalys, di...
Reklam - Strategiskt Och Kreativt Bok
Om reklam, aktörerna, marknadsplanerna och reklamsamarbetet. Om idén och budskapet. Om bilden, texten och designen. Om samspelet, effekten, etiken. I sin nya bok skriver Bo Bergström om hatkärlek, lockelse, reklamtrötthet, varumärken, positioneringar, presentationer, mål, målgrupper, bildanalys, dialog, visuell profil m.m. Boken riktar sig till beställare av reklam, de som strategiskt planerar, verbaliserar och visualiserar reklambudskapet, till studenter vid universitet, högskolor, reklam- och designskolor. Till alla konsumenter som älskar och hatar reklam! Bo Bergström är författare, utbildare, föreläsare och creative director. Han har arbetat på flera av de främsta reklambyråerna, har belönats med åtskilliga priser. Han har skrivit en rad böcker, varav åtminstone ett par har blivit klassiker: Bild & Budskap och Effektiv visuell kommunikation.
-
Title:
Medielandskap & Mediekultur
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
I dagens senmoderna samhällen är vi genomsyrade av medier - på arbetet, i skolan och på fritiden - och det påverkar oss i princip all vår vakna tid. Medielandskap & mediekultur ger oss en introduktion till det vetenskapliga studiet av mediernas roll i kultur och samhälle och tar upp en rad vikt...
<p>I dagens senmoderna samhällen är vi genomsyrade av medier - på arbetet, i skolan och på fritiden - och det påverkar oss i princip all vår vakna tid. Medielandskap & mediekultur ger oss en introduktion till det vetenskapliga studiet av mediernas roll i kultur och samhälle och tar upp en rad viktiga frågor.</p> <p>I boken diskuteras frågor som:</p> <ul> <li>Hur inverkar olika medier på oss som medborgare och kulturkonsumenter?</li> <li>Vad betyder det att vi ständigt är uppkopplade mot olika kommunikationsnätverk?</li> <li>Hur formas vi som individer i relation till de till synes oändliga utbud av information, nyheter och underhållning som medierna erbjuder?</li> <li>Hur kan appar och sociala nätverksmedier fungera som kommunikativa resurser i våra vardagsliv?</li> <li>Vad innebär den ökade betydelsen av data för politik, ekonomi och sociala relationer?</li> <li>Hur kan vi analysera mediernas alltmer komplexa och sofistikerade texter?</li> <li>Vilka analytiska modeller kan vi använda oss av för att förstå dessa frågor?</li> </ul> <p>Boken lämpar sig väl för grundkurser i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik och liknande ämnen, men kan även användas på andra humanistiska och samhällsvetenskapliga kurser. Den andra, reviderade upplagan har genomgått en allmän översyn och uppdatering av begrepp och modeller. </p> <p>Nya resonemang och diskussioner har adderats kring:</p> <ul> <li>ökade globala maktstrukturer kopplade till europeiska, amerikanska och kinesiska plattformsföretag</li> <li>medier, postkolonialism och kosmopolitism</li> <li>förändrad konsumtion av nyheter online</li> <li>den ökade medialiseringen och datafieringen av vardagslivet</li> <li>det ökade behovet av medielitteracitet och mediekunnighet.</li> </ul> <p>Sagt om boken<br/>"Det är dock inte enbart studenter som kan ha glädje och nytta av den, tvärtom torde boken vara både intressant och läsbar för en bred allmänhet. I dag är de flesta av oss genomsyrade av medier och behöver därför verktyg för att förstå vad denna nya mediala situation betyder för hur vi uppfattar oss själva och omvärlden - och inte minst hur vårt agerande påverkas. Sådana verktyg ger den här boken genom att på ett begripligt, men ändå gediget sätt diskutera olika perspektiv på vad medierna gör med oss och vad vi gör med dem. Här finns avsnitt om mediernas makt och ideologiproduktion, men också om hur vi som konsumenter använder dem för att skapa identitet och mening i våra liv. Dessutom ger den historiska genomgången djupare förståelse för medieteknikernas kognitiva betydelser". David Björklund, lektör, BTJ-häftet nr 7, 2017.</p> <p>Om författarna<br/>Stina Bengtsson, Göran Bolin, Michael Forsman, Sofia Johansson och Per Ståhlberg är lärare och forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Peter Jakobsson är verksam i samma ämne vid Uppsala universitet.</p>
-
Title:
Effektiv Visuell Kommunikation - Om Nyheter, Reklam, Information Och Identitet I Vår Visuella Kultur
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Tolfte och senaste upplaganEn värld utan bilder, filmer, texter, former och färger är svårt att tänka sig. Lika svårt är det att bortse från de budskap dessa förmedlar. Denna fack- och kursbok, Effektiv visuell kommunikation, ger en övergripande bild av den visuella världen för de professionella ko...
Effektiv Visuell Kommunikation - Om Nyheter, Reklam, Information Och Identitet I Vår Visuella Kultur Bok
<p><i>Tolfte och senaste upplagan</i></p><p>En värld utan bilder, filmer, texter, former och färger är svårt att tänka sig. Lika svårt är det att bortse från de budskap dessa förmedlar. Denna fack- och kursbok, <i>Effektiv visuell kommunikation</i>, ger en övergripande bild av den visuella världen för de professionella kommunikatörerna och studenterna väg in i den. Oavsett om branscherna är nyhetsförmedling, reklam eller information.</p><p>Men boken tydliggör även effekten av de kommunikativa satsningarna. Ofta blir artikeln läst och affischen styr rakt in i hjärtat - men inte alltid. Vad avgör? Femton kapitel förklarar detta med hjälp av teori, tillämpning, exempel och framför allt inspiration.</p><p>Författare är Bo Bergström, föreläsare, utbildare och creative director. Han har skrivit elva böcker om olika aspekter på visuell kommunikation. En av dem är utgiven på engelska samt översatt till nio andra språk världen över. Hans samlade bokutgivning uppgår till drygt 225 000 exemplar. Bergström har lång erfarenhet från utbildningar vid universitet och högskolor samt vid olika skolor specialinriktade på visuell kommunikation. Han är rikt prisbelönt, bland annat Guldäggsvinnare. Han är fil kand i konst, litteratur, pedagogik och ledamot i Bild och Ord Akademin samt juryledamot i Svenska Designpriset.</p><p>---------------------------------</p><p>Denna fackbok är en fröjd att läsa" Anders Carlsson</p><p>"Finns inte dess like i Sverige" Staffan Löwstedt</p><p>"Fantastisk bok av uppskattad föreläsare" Tamara Landia</p><p>Ett essentiellt uppslagsverk för det universella visuella språket" Philip Ahlqvist</p><p>"Aktuella uppdateringar klargör den visuella kulturens förändringar över tid" Tommie Nyström</p><p>"Ett måste för alla som jobbar med ord eller bild eller både ock" Ylva Björnström</p>
Utvalt - Svenska
Det Svenska Medielandskapet - Kampen Om Opinionsbildningen Och Journalistiken
I Det svenska medielandskapet redovisas och diskuteras olika mediers villkor, och perspektiv ges på såväl historien som dagsläget och framtiden. Medier och sociala nätverk är centrala för vår oriente...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt